Platform Content Marketing en Custo lanceren Content Marketing Barometer 2022

Content marketing zit, als specifiek vakdomein op het snijvlak tussen marketing, journalistiek en communicatie, internationaal al enkele jaren in de lift. Wereldwijd is er een duidelijke shift van klassieke advertising naar meer contentgedreven marketingacties. Cijfers op Benelux niveau ontbreken echter.

Vakvereniging Custo | ACC, Platform Content Marketing, AP Hogeschool Antwerpen en marketing- en communicatiebureau Reputations bundelden de krachten en lanceren daarom het eerste grootschalige marktonderzoek rond het inzetten van content marketing door Nederlandse en Belgische bedrijven en organisaties…

Content marketing

Content marketing is een strategische marketingaanpak die gericht is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden en zo consumentenactie te genereren waar het merk baat bij heeft. Content marketing heeft betrekking op merk-, product- en medewerkerscommunicatie. Het streeft naar een significant meetbaar effect op alle gebruikte mediakanalen en omvat zowel continue als tijdelijke communicatieacties.

Content Marketing Barometer 2022

De Content Marketing Barometer 2022 peilt aan de hand van 40 vragen bij alle Nederlandse en Belgische bedrijven en organisaties (zowel profit, non-profit als overheid) naar de inzet en het maturiteitsniveau van content marketing in de Benelux. Zo wordt onder andere in kaart gebracht welke sectoren en type bedrijven content marketing vandaag inzetten, voor welke doeleinden content marketing het meest wordt gebruikt en in welke mate de marketingdiscipline ingebed is in de werking.

De barometer werd samengesteld door Custo|ACC, De Belgische vakvereniging van contentmarketing-agentschappen, AP Hogeschool Antwerpen en marketing- en communicatiebureau Reputations.

Johan Vandepoel van Custo|ACC: “Als vakvereniging behartigt Custo|ACC de belangen van Belgische content marketing agencies en zag ze de afgelopen jaren de vraag naar content marketingondersteuning alleen maar stijgen. Met dit onderzoek willen we een duidelijk beeld krijgen op het huidige gebruik van content marketing in Nederland en België en de intenties voor de toekomst. Het is de bedoeling dit onderzoek jaarlijks te herhalen.”

AP Hogeschool Antwerpen zet al jaren in op content marketing als vakdomein. Sinds 2019 organiseert de hogeschool het enige postgraduaat in België specifiek rond content marketing en wordt het vak in meerdere opleidingen gedoceerd. AP-onderzoeker Veerle van Assche: “We hopen met dit onderzoek data te verzamelen waarmee we academisch verder aan de slag kunnen.”

Frederik Picard van AP Hogeschool en Reputations: “Marketing- en communicatiebureau Reputations stond in voor het vertalen van de onderzoeksvraag in het concrete marktonderzoek. We gaan via dit onderzoek inzichten verwerven over het gebruik van contentmarketing bij zowel MKB, de multinational als de overheid. Ook als je vandaag nog geen contentmarketing inzet, willen we dat graag weten.”

Platform Content Marketing is een groep bedreven contentmarketing bureaus met een duidelijk doel: het vakgebied verder helpen. PCM voorzitter Coen Zeevenhooven: “We inspireren door onze visie te delen, ons beste werk te laten zien en vooruitstrevende voorbeelden tentoon te stellen, zoals met Content Marketing | The Awards – je kunt cases inzenden tot en met 19 september. We representeren het beste wat contentmarketing in Nederland te bieden heeft. De lancering van de Content Marketing Barometer 2022 gaat een mooie bijdragen leveren aan de verdere professionalisering van ons vakgebied.”

Meedoen aan het onderzoek

De Custo Content Marketing-barometer is gericht op alle bedrijven en organisaties actief in Nederland en/of België, ongeacht of ze content marketing vandaag al inzetten.

Hier neem je deel aan het onderzoek – duur: 10 minuten

Deelnemers maken kans op één van de vijf boeken Dit is Content Marketing: Hoe met straffe content je business doen groeien van Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens (Marketing Book Of the Year in 2020).

Dit artikel verscheen eerder op Marketing Report

Related Posts

Partners