Signify – Licht is leven

Ooit waren de sterren en de maan het enige licht in het duister. Nu is licht vanzelfsprekend. We kunnen ons niet meer voorstellen dat het er niet is. Licht brengt ons ongekende mogelijkheden. En iedereen wil ervan kunnen genieten. Dat heeft niet alleen invloed op ons leven, maar ook op het klimaat. Daarom vertelde Signify tijdens lichtkunstfestival GLOW een inspirerend verhaal over licht, leven én hoe we allemaal een stap naar een duurzamere wereld kunnen zetten.

Delen:

De Uitdaging

Signify is koploper in verlichting en behoort tot de tien groenste bedrijven ter wereld. Het merk speelt dan ook een belangrijke rol bij het slimmer én duurzame maken van woningen en gebouwen. Bovendien is Signify een van de grondleggers van GLOW, een van de grootste lichtkunstfestivals ter wereld. Aan Zandbeek de vraag om de duurzame boodschap van Signify én speciale relatie met GLOW in de spotlight te zetten tijdens 14e editie van het festival. Dit alles als onderdeel van de campagne #stapindegroenerichting.

De uitdaging? Als lichtbedrijf een opvallend statement maken tussen het overweldigende ‘lichtgeweld’ van meer dan 35 nationale en internationale lichtkunstenaars. Met een verhaal dat raakt, prikkelt en bij de massa beklijft. Als voorprogramma van de publiekstrekker ‘Colour Symphony’ moest het bovendien logisch onderdeel zijn van het entertainment dat bezoekers van GLOW verwachten, maar ook overduidelijk anders. Voor de productie hadden we slechts drie weken de tijd.

De aanpak

Als iedereen schreeuwt kun je beter fluisteren. Dus kozen we voor een audioverhaal in de zee van licht. En de uitvoering was essentieel. De honderdduizenden bezoekers van GLOW verwachten immers hoogstaand entertainment. Daarom zetten we in op de kracht van fictie en werkten we samen met ervaren theatermakers en de componist van het lichtkunstwerk (en hoofdact) ‘Colour Symphony’. Hun opdracht? Creëer een poëtische en emotionerende monoloog waarin de letterlijke en figuurlijke rol van licht in ons leven én duurzaamheid organisch verwerven zijn.

De monoloog gaat over een opa die zijn kleinzoon zijn levensverhaal vertelt. Over de oorsprong van licht, de herinneringen die het oproept en de noodzaak van duurzame keuzes. Tussen de vertoningen van ‘Colour Symphony’ dimden de lichten en speelde het verhaal ‘Licht is Leven’. Dat alles bij de Witte Dame, een voormalige Philips-lampenfabriek en daarmee historische locatie in Lichtstad Eindhoven. De perfecte plek dus om het verhaal van Signify te laten horen.

Resultaten

Fictie raakt ons vaak nog harder dan de realiteit. Van die kracht maakten we optimaal gebruik in ‘Licht is Leven’. Audio was in onze ogen dé manier om op een indringende manier op te vallen bij het GLOW-publiek. En zo het verhaal van Signify dichtbij te brengen en aan het denken te zetten over je eigen bijdrage aan een duurzame wereld. De combinatie van de warme vertelstem, subtiele en goed getimede geluidseffecten brachten het verhaal echt tot leven.

Maar niet alleen met de live experience wisten we de doelgroep te raken. Voor Instagram en Facebook kwamen we met een idee dat naadloos aansloot bij het disruptieve audioconcept. Opvallende advertenties met korte geluidsfragmenten warmden de doelgroep op voor ‘Licht is Leven’. Zo maakten we audio leidend op visueel georiënteerde platforms. In slechts enkele dagen zorgde de campagne voor ruim 380.000 unieke impressies. GLOW trok in 2019 een recordaantal van 770.000 bezoekers. Bij wie Signify dankzij audio een opvallend statement maakte.

Contact

Contactpersoon: Jasper van Zandbeek
Functie: Strategy director