Landstede MBO verovert TikTok

Opdrachtgever: Landstede MBO
Bureau: Crowdmedia.

Stel je voor. Het nieuwe schooljaar komt eraan en je moet een vervolgopleiding kiezen. Paniek! Je pakt je telefoon erbij. Want tja, dat is nou eenmaal de oplossing voor alles. Al gauw verdwijn je in het konijnenhol dat TikTok heet. En laat Landstede MBO je nou precies daar op weg helpen met fijne content. Hoe Crowdmedia dit met een contentmarketingcampagne op TikTok voor elkaar kreeg? Je leest er hier alles over. 👇🏽   

Delen:

De Uitdaging

Wist je dat er elk jaar maar liefst 133.000 jongeren een mbo-opleiding kiezen? Dat zijn er heel wat. Landstede MBO is een van de vele scholen waar deze studenten in spé een opleiding kunnen volgen. De school richt zich op jonge mensen tussen de 13 en 24 jaar. Een groep die niet zo makkelijk te bereiken is. Hoe zorgen we er dan voor dat de doelgroep juist voor ons kiest? Met die vraag kwam Landstede MBO bij ons. Je snapt het, daar wisten wij wel raad mee.

“Hoe maken we onze opleidingen top-of-mind bij onze doelgroep?”

– Landstede MBO

De aanpak

Wil je zichtbaar zijn bij jonge mensen? Dan is er maar één weg en dat is de TikTok-weg. Het kanaal is in rap tempo gegroeid en superpopulair bij de doelgroep. Wat het extra aantrekkelijk maakt? Crowdmedia kan er als een van de weinigen in Nederland adverteren. Wat een fijn partnership is dat! Dat belooft veel waar voor het mediabudget.

Betaalbare influencers.
TikTok-creators zijn een stuk betaalbaarder dan de influencers op andere kanalen. De keus voor een samenwerking met creators was dan ook snel gemaakt. Intussen puilen de digitale leslokalen van Landstede uit van fanatieke TikTok-makers. Logisch dat ook studenten onderdeel werden van onze strategie, toch? Na wat speurwerk verzamelden we twintig creators en ambassadeurs die samen met ons voor Landstede MBO aan de slag wilden.

Rauwe video’s.
Scorende merkcontent op TikTok vraagt om rauwe video’s die meegaan met de laatste trends. De TikTok-trend ‘This or That’ werd daarom de basis. Want het kiezen van een opleiding bestaat eigenlijk uit het maken van een hele reeks kleine keuzes. Met een briefing op links en hun mobiel op rechts, konden de TikTok-creators zelf aan de slag om content op maat te maken. Wat een feest!   

Resultaten

Ruim 5 miljoen views, een CPM van 29 cent, 11 cent per klik, meer dan 12 duizend klikken naar de website, 59 duizend likes en honderden reacties. Dat alles binnen vier weken. De advertenties leverden zacht gezegd veel interactie en een groot bereik op. En dan zijn dit alleen nog maar de resultaten van het TikTok-account van Landstede MBO zelf. Via de accounts van de TikTok-creators bereikten we ook nog superveel mensen. Dat is toch de natte droom van elke marketeer?

  • Impressies 5.039.433 
  • Nieuwe fans 1.508
  • Likes 59.000

Alles weten over adverteren op TikTok voor jouw merk? Klik en werp ons een digitale wuif toe.

Contact

Contactpersoon: Yasser Dehnavi

Functie: Strateeg en mede-eigenaar