De Canon van Nederland

De Canon van Nederland

Leer van het verleden en sta voor je toekomst

The Social Club is een full-service social media bureau. The Social Club is onderdeel van de MPG.Group.

Delen:

De Uitdaging

Hoe bereik je jongeren van 17/18 jaar die de geschiedenis van Nederland veelal saai en oninteressant vinden? Voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, creëerden wij een kleurrijke social campagne waarin we de verhalen uit de Canon van Nederland, onze geschiedenis, op een eigentijdse manier vertelden.

De aanpak

We maakten de geschiedenis relevant voor jongeren door ze te vertalen naar levenslessen. Levenslessen die ze kunnen gebruiken in hun zoektocht naar een eigen identiteit, die ze kunnen gebruiken om te worden wie ze willen zijn. Dit deden we samen met leraren van nu De rolmodellen Isadee, Bokoesam en Latifah. Deze influencers vertelden welke lessen zij uit de geschiedenis hebben gehaald. Met drie verschillende hoofdthema’s die nu meer dan ooit relevant zijn: perfectionisme, racisme en feminisme.

We trapten de campagne af met een Beyoncé waardige video, en zochten verdieping in vier mooie short docs. Daarnaast werd elk topic uit de Canon van Nederland uitgelicht op een Instagram pagina. Dit deden we met kleurrijke en dynamische posts. En we gingen verder dan social. We creëerden samen met artist en influencer Hedy Tjin vier murals verspreid over heel Nederland. Deze street art was niet alleen heel tastbaar, maar deed het ook heel goed op social. Met een engagement rate van ruim 28% op de content rondom deze street art bleek dit een schot in de roos.

Resultaten

Bereik Instagram

  • Bereik (uniek): 462.591
  • Weergaven: 8.522.076

Bereik Youtube

  • Weergaven: 8.471.599
  • Video views: 1.482.052 waarvan 75.081 (!!) organisch
  • Uitkijktijd: de video’s worden gemiddeld tot 89% uitgekeken (0:53 van de 1:00)

Engagement rate

  • Gemiddeld 8% (dat is bijna 2x zo hoog als het NL gemiddelde van 5%) Uitschieters van boven de 25%

 

In totaal 100.000+ likes

In totaal 16+ miljoen weergaven

100% positef sentiment onder de volgers van onze rolmodellen (Isadee, Bokoesam, Latifah)

Contact

Contactpersoon: Annelotte Pera
Functie: Business Director