Comedy Buddy’s

De corona-crisis. Hij kwam iedereen al snel de neus uit, maar voor deze case was hij juist de inspiratie. Want menig artiest zag de theaters sluiten en de optredens opdrogen. En als het allemaal nog langer zou duren, zou omscholen een reële optie worden. Dat gegeven was de basis voor de introductiecampagne van budgetopleider BuddyWise. Met als hoofdrolspelers de werkloze comedians Soundos El Ahmadi, Rayen Panday en Najib Amhali. Zij probeerden cursussen uit op hun geheel eigen manier. Met – laten we zeggen – wisselende resultaten. Zo viel er toch nog wat te lachen terwijl we ons in joggingbroek van lockdown naar lockdown sleepten.

Delen:

De Uitdaging

BuddyWise is een volle dochter van NHA, één van de grootste opleiders van Nederland en België. Voor hun nieuwe budgetlabel ontwikkelden we de propositie: Learning Apart Together. Met BuddyWise begin je namelijk een latrelatie met je medestudenten. Je krijgt er geen leraar bij, maar helpt elkaar op afstand. Wij verzorgden alles dat van BuddyWise een echt merk maakt. Van naam en logo tot website en alles ertussen.

En dan komt het moment dat je dit spiksplinternieuwe merk aan Nederland gaat voorstellen. De communicatie in deze markt draait vaak om conventies. Persoonlijke ontwikkeling, iets nieuws leren of je carrière een boost geven. Je kent het wel. Maar als kakelvers budgetlabel wil je niet in diezelfde vijvers vissen als de grote, gevestigde namen. Al is het maar omdat zij grotere hengels hebben. Dus: hoe val je wel op? Door middel van een opvallende campagne die breekt met conventies!

De aanpak

We kozen voor een ongebruikelijke vorm van contentmarketing: branded comedy. Om nog specifieker te zijn: een heuse sitcom! Met een aantal bekende namen samen bedachten we de Comedy Buddy’s; de avonturen van Soundos, Rayen en Najib die een vak gaan leren. 6 afleveringen lang gingen zij op zoek naar een nieuwe carrière. Ze zochten cursussen voor elkaar uit en doken daar steeds een week lang in. Na die week werd duidelijk of de cursus een match was met de comedian in kwestie. Op geraffineerde wijze lieten we de kijkers tussen de grappen door kennis maken met het aanbod van BuddyWise: Learning Apart Together voor ’n Buddy Price. Samen leren op afstand was nog nooit zo grappig.

De campagne als geheel werd een verrassende mix van comedy, content en ‘sluikreclame’. We trapten af met een aantal opmerkelijke contactadvertenties in landelijke kranten. We verkopen immers ‘latrelaties’. De drie comedians pikten die advertenties op en begonnen er een gesprek over op Instagram, dat naadloos overging in de sitcom. In de IGTV-serie zien we vervolgens hoe hun latrelatie vorm krijgt.

Resultaten

Humor is ingewikkelde materie. Uit verkeerde grappen zijn langlopende vetes ontstaan. Maar in dit geval was het een hit. In totaal zien ruim 650.000 kijkers hoe de Comedy Buddy’s vanuit huis in het cursusaanbod van BuddyWise duiken en samen leren. Ze zijn getuige van hun succes of falen als BOA, privédetective, fotograaf, architect en modeontwerper. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Er waren er zelfs die pas na een paar afleveringen doorhadden dat het een campagne van een commercieel merk is. En dat vinden wij – naast de stijgende aantallen toeschouwers en bezoekers aan de website– een schitterend compliment.

 

Met grappen en grollen rond een serieus thema als thuisstudies hebben we BuddyWise een stevige plek gegeven in de hoofden en harten van een grote groep Nederlanders. En we hebben wederom bewezen dat het gezond is om de conventies zo nu en dan voor kennisgeving aan te nemen.

Contact

Contactpersoon: Jasper van Zandbeek
Functie: Strategy director