Campagne uit onverwachte hoek

Opdrachtgever: 8RHK ambassadeurs
Bureau: LBL

In 2030 verwacht de Achterhoek 27.000 vacatures in met name de techniek en zorg. Tijd voor een campagne om de Achterhoek breed op de kaart te zetten als regio waar je carrière kunt maken én mooi kan wonen. Met het doel mensen tussen de 25 en 45 naar de Achterhoek te trekken, ontwikkelden we bij LBL een online first campagne met de titel ‘Onverwachte Hoek’. 

Delen:

De Uitdaging

Achterhoekers zijn geen dikdoeners. En dat is misschien wel de belangrijkste reden dat er weinig bekend is over de innovatieve bedrijven en initiatieven die er zijn. “Nog te vaak wordt de Achterhoek alleen maar gezien als gewild vakantieadres”, aldus Marc Boumans, voorzitter van 8RHK ambassadeurs en burgemeester van Doetinchem. “Veel mensen hebben toch het idee dat de Achterhoek een regio is waar je alleen voor een weekje naartoe gaat. Want het is ver rijden en dan zijn daar allemaal mensen met een tractor en koeien.” Dat imago moet veranderen.

Ervaringsverhalen als bewijs

De meerjarige campagne ‘Onverwachte Hoek’ zet het ondernemende, innovatieve – en internationale – karakter en de boeiende werkgevers in de maakindustrie en zorg gewoon wél in de spotlight. Maar vooral laat de campagne de Achterhoek zien door de ogen van mensen die de stap naar werken en wonen in deze regio al gezet hebben. Nieuwkomers én terugkeerders. Zij vertellen over hun overwegingen om te verhuizen, hun werk en hun (droom)huis. Zo laat de campagne mogelijkheden zien en neemt (een aantal) vooroordelen weg bij potentieel nieuwkomers over de Achterhoek (én bij Achterhoekers over nieuwkomers).

De aanpak

Wil je mensen raken en in beweging zetten, dan moet je hun drijfveren kennen. En de mogelijkheid bieden vragen te stellen. We kunnen ons allemaal voorstellen dat een verhuizing naar een andere regio niet over één nacht ijs gaat. Daarom hebben we vooraf aan de ontwikkeling van het campagneconcept onderzoek gedaan onder nieuwkomers naar hun drijfveren, vooroordelen en beeld van de Achterhoek vóór en na ‘de overstap’. En: hen gevraagd of ze bereid zijn hun ervaringen te delen in de campagne en vragen van nieuwkomers te beantwoorden.

Draagvlak voor landing

Ook hebben we in de conceptfase samen met opdrachtgever 8RHK ambassadeurs veel effort gestopt in het betrekken van de gemeenten, ambassadeurs en andere partners van de campagne. Regionaal draagvlak bij zowel overheden als bedrijfsleven is immers een belangrijke voorwaarde voor een juiste ‘landing’ van nieuwkomers.

Behalve de ontwikkeling van campagneconcept en social strategie verzorgen we ook een groot deel van de contentcreatie en uitvoering. Zo maakten we de campagnefilm en een nieuwsbrief-format en verzorgen we de creatie en plaatsing van social posts en webverhalen. Voor webdesign en -bouw, de ontwikkeling van de campagne-identiteit, fotografie en de social ads campagne haakten we meerdere vaste partners aan in het campagneteam: IvonMichèleBas en het team van Online Slimmerik!

Resultaten

De driejarige online campagne focust op bereik via Facebook, Instagram en LinkedIn (organisch en paid inzet) met de website als hub. Dit online platform wordt maandelijks aangevuld met nieuwe verhalen en informatie en is hét startpunt voor iedereen die de Achterhoek overweegt als een volgend hoofdstuk in het leven.

Het eerste jaar gaan we werken aan het bouwen van een publiek met een focus op imago en bekendheid over de mogelijkheden van de Achterhoek. Subcampagnes voor specifieke regio’s en rond de maakindustrie en zorg moeten mensen straks directer naar vacatures en bedrijven leiden.

Er zijn KPI’s gesteld voor de campagne op bereik, engagement en conversie. Elke maand worden resultaten van de social advertenties besproken en worden er nieuwe ads toegevoegd. De campagne heeft in de eerste maand reeds 3 warme leads opgeleverd.

 

Contact

Contactpersoon: Lobke Heisen

Functie: Creative Director