ABN AMRO MeesPierson – Het Geheim van Succesvol Beleggen

Opdrachtgever: ABN AMRO MeesPierson
Bureau: LVB

Beleggen=eng. Sparen=veilig. Zo hebben we het allemaal geleerd. Toch? Met ABN AMRO MeesPierson zijn we opzoek gegaan naar Het Geheim van Succesvol Beleggen.

Delen:

De Uitdaging

ABN AMRO MeesPierson wil klanten en prospects laten nadenken over het opbouwen van eigen vermogen en de rol van beleggen daarbij. Beleggen = eng. Sparen = veilig. Zo hebben we het allemaal geleerd. Toch? Uit insights blijkt dat veel mensen beleggen risicovol en soms zelfs eng vinden. Dat past bij de volkshouding dat sparen in de Nederlandse samenleving symbool staat voor ‘het juiste gedrag’.

Waarom is beleggen eng? Waarom wordt beleggen toch altijd met argwaan bekeken? Om het ontwijkende beleggingsgedrag van Nederlanders te ontrafelen is de bank op zoek gegaan naar ‘het geheim van succesvol beleggen’.

Doelgroep: Klanten en niet-klanten die vermogen hebben en nu niet of nauwelijks beleggen.
Doelstelling: bewustwording. Beleggen is niet eng.

De aanpak

We claimen het domein beleggen. Veel Nederlanders hebben geld ‘over’ dat stof staat te vangen op een spaarrekening. Dat geld kan voor de langere termijn een andere bestemming krijgen. Beleggen is één van de manieren om vermogen te laten groeien.

Maar beleggen is eng en sparen is veilig. Zo hebben we het allemaal geleerd. Om het ontwijkende beleggingsgedrag van Nederlanders te ontrafelen, gaat de bank op zoek naar ‘het geheim van succesvol beleggen’. In een tv-documentaire gaan we a la ‘de Keuringsdienst van Waarde’ op zoek naar dit geheim. De presentator, voormalig Quote-journalist die zelf niet actief belegt (omdat hij dit eng vindt), gaat in gesprek met voetbaltrainer Peter Bosz, volksfilosoof Bas Haring, een hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en zijn voormalige collega bij Quote Sander Schimmelpenninck. De doelgroep wordt zo vanuit meerdere invalshoeken geïnformeerd wordt over beleggen.

De uitgebreide versie van de zoektocht is meermalen op RTLZ uitgezonden en daarna op Videoland. In de think-laag zijn kortere versies en social content vervolgens met advertising via social en online media (zoals FD, BNR en Business Insider) gedeeld. Het online bereik werd in de do-laag geretarget met nieuwe inspiratiecontent én met verdiepende content, o.a. met het magazine Financial Focus. Awareness was de primaire doelstelling. Het online bereik werd daarna geretarget, met nieuwe inspiratiecontent én met verdiepende content over beleggen. Met een korte campagne hebben we voor de lange termijn een construct neergelegd waarin we voor de bank het domein ‘beleggen’ gaan domineren.

Resultaten

KPI’s:

  • Uitkijk ratio videocontent: 28% hoger dan expected target
  • Traffic uit diverse media: 35% hoger van verwacht
  • Mediabereik: 13% hoger dan verwacht

Kijkcijfers online: 7.4 mio impressies
Kijkcijfers RTLZ: ca. 150.000 (cumulatief)

Contact

Contactpersoon: Daan Goote
Functie: Client Director